7.12.2024, 18:30
Veranstaltung, Künstlerhaus, Factory

Freies Kino Extended

Zurück zur Tragetasche – performative Videokunst mit Robert Sochacki

Oder: Wie man mit vielen gleichwertigen Geschichten spielt, statt nur eine heroische zu erzählen

In englischer Sprache

English version below

Die Tragetasche als Metapher
In einer einzigartigen Performance präsentiert der Künstler Sochacki einen kreativen Prozess, der die Entstehung eines Kunstwerks thematisiert – von Skizzen und Collagen bis hin zu Installationen im öffentlichen Raum. Der Fokus liegt auf der narrativen Struktur und den visuellen Elementen, die in der Kunst von Sochacki zusammenkommen: Bühnenbild, Videokunst, Live-Video-Performances und großformatige Projektionen.
Das Projekt thematisiert die unsichtbaren Verbindungen zwischen den historischen Genossenschaftskämpfen in Danzig und aktuellen sozialen sowie politischen Herausforderungen. In einer Welt der Multikrisen wird die Tragetasche zur Metapher für das Sammeln und Sortieren von Ideen und Aspekten der Wahrnehmung. Welche Geschichten und Perspektiven werden sichtbar, und wie knüpfen wir neue Bande der Gemeinschaft? Alte Parolen erscheinen in ihrem heutigen Kontext gleichzeitig beunruhigend aktuell und zutiefst relevant.

Der Künstler lädt das Publikum ein, sich mit den Themen Gemeinschaft, Widerstand und kollektive Verantwortung auseinanderzusetzen und über die Auswirkungen von Handlungen und Narrativen nachzudenken.
 
Bio Robert Sochacki

Robert Sochacki, geboren 1971 in Gdansk, lebt und arbeitet derzeit in Wroclaw in Polen, wo er an der Akademie für Bildende Künste und Design an den Fakultäten für Medienkunst und Bühnenbild lehrt. Von 2015-2025 war er Assistenzprofessor an der Akademie der Bildenden Künste in Danzig. Während seines Promotionsstudiums begann er, die Wechselwirkung und Verflechtung der Perspektiven von Licht, Betrachter und Raum zu untersuchen. Seit 30 Jahren stellt er aus und realisiert seine Projekte im öffentlichen Raum in Europa, Afrika und Südamerika. Er ist Mitbegründer des Kollektivs noks und erhielt mehrere Kunst- und Kulturstipendien, darunter ein Stipendium des Ministeriums für Kultur und Nationales Erbe (2023, 2005).




Zur Metapher der Tragetasche
Wir kennen alle die alten, maskulinen Geschichten von Helden mit Schwertern und Kämpfen. Nur zu gut sind uns die patriarchalen Theorien der Weltschöpfung vertraut, die einen einzigen Archetypen des Helden preisen, der in Konflikten oder Kriegen gewinnt oder verliert. Ursula K. Le Guin weist jedoch darauf hin, dass es eine ursprüngliche, authentischere Form der Schöpfung gibt – durch Dinge und Geschichten, die in Behältern (der Erzählung) gesammelt werden. Nicht Kämpfen und Töten, sondern Sammeln, Bewahren, Sorgen und Teilen sind die wahre Natur des Menschen und der richtige Ausgangspunkt jeder Erzählung.
Ursula K. Le Guin – The Carrier Bag Theory of Fiction

Egalitarismus und die Wiederentdeckung des Begriffs des Genossen
Wenn wir das Gefühl der Zugehörigkeit und kollektive Handlungen über individuelle Prioritäten stellen, könnten wir über die ausgedienten patriarchalen Horizonte der Geschichtsschreibung hinausgehen. Eine Perspektive, die Vielfalt, Koexistenz und sogar Mitgestaltung schätzt. Indem wir „wahrnehmbar, sichtbar“ anstelle von „individuell, besonders“ sagen, könnte die cis-heteronormative, kapitalistische und neoliberale Vorstellung sozialer und politischer Beziehungen enden. Genossenschaft zeichnet sich als eine Form der Gruppenaffiliation im Kampf für gemeinsame Ziele aus. In ihrem Buch „Comrade: An Essay on Political Belonging“ betrachtet Jodi Dean dies als einen Egalitarismus des Genossen. Sie beschreibt, wie hierarchische Identifikationen von Geschlecht, Rasse und Klasse durch eine einfache Geste überwunden werden können: die Anerkennung der Gleichheit verschiedener Wesen und Bedürfnisse.
Jodi Dean – Comrade: An Essay on Political Belonging

Existenz in verschiedenen Feldern, Ausblick in die Zukunft
Basierend auf Archivmaterial des Europäischen Solidaritätszentrums (ESC) in Danzig, Polen, hat Sochacki eine eigene Erzählung zu den 21 Postulaten des Arbeiterkampfes für Freiheit und grundlegende Menschenrechte entwickelt. Dieser Kampf fand 1980 im kommunistischen Osteuropa während der Streiks in der Danziger Werft (damals nach Lenin benannt) statt. Die Ereignisse in Danzig trugen zu politischen Veränderungen in ganz Europa bei.
In seinem Projekt widmet sich Sochacki Geschichten von Orten und Menschen (Frauen, Kinder), die in den offiziellen Berichten oft beiläufig ausgelassen wurden. Diese Existenzen, die in heroischen Erzählungen unbemerkt blieben, wurden von der Teilnahme ausgeschlossen – daher der Titel des Projekts: Existenz in verschiedenen Feldern, Ausblick in die Zukunft.

Fotodokumentation von Robert Sochaki
Großformatige Projektion und performative Videoinstallation „coming back to a carrier bag"
Realisiert für das ESC Danzig, 2024, in Zusammenarbeit mit Musikern von an-hoer [Wojciech Unterschuetz und Piotr Bratoszewski].
Großformatigen Projektion am historischen Tor Nr. 2 der Danziger Werft, heute Teil des Europäischen Solidaritätszentrums
Dokumentation der performativen Aktion, die Zuschauer*innen in den kreativen Prozess einer Projektionsinstallation einbezog.
Live-Protest im Kontext historischer Ereignisse – die alten Forderungen werden in der Gegenwart neu belebt.
 

EN

Coming back to a carrier bag performative video art with artist Robert Sochacki

Robert Sochacki
The main area of my artwork research is building a relationship between equally subjective space users: human and non-human beings. The essence of this practice is in the quotation „We are in this together” by philosopher Rosi Braidotti.
I look for mechanisms that describe the theoretical background and processes of the artwork. I try to combine concepts and ideas from different fields of humanities and art that are relevant to the core idea of the artwork and its understanding.
The theoretical concepts and research fields that are constantly present in my creative process are: the physical space,the collectiveness and co-authorship, the challenges of public space exhibiting policies, new media and light art, the actor-network theory and post-humanism. An important part is also the attitude toward a viewer that becomes an active user.


The Carrier Bag metaphor
We have all heard those old masculine stories of heroes with their swords and fights. We know all too good the patriarchal theory of the creation of the world that praises a singular archetype of hero that wins or loses in a conflict or war . Ursula K. Le Guin, however, points out that there is a primal, more genuine creation done by things and stories placed in any type of containers (of narration). Not fighting and killing, but collecting, storing, caring and sharing is the true nature of human beings and a rightful point to start any tale.
* Ursula K. Le Guin The carrier bag theory of fiction


Egalitarianism, rediscovering the concept of the comrade
When we prioritize the sense of belonging and the collective action rather than the individual one, we might go beyond the worn out patriarchal horizon of creating history. One that cherish diversity, coexistence or even co-vision. When we say perceptible, visible instead of individual, special the cishet, capitalist, neoliberal figure of social and political relations might come to an end. Comradeship stands out as a mode of group affiliation in the struggle for common goals. In her book: "Comrade: an essay on political belonging", Jodi Dean considers this as an egalitarianism of the comrade. She describes how the hierarchical identifications of gender, race and class is being demolished with a simple gesture: the recognition of equality of the various beings and needs.
* Jodi Dean Comrade: An Essay on Political Belonging.


Existing in various fields, pointing into the future
Based on archival material from the ECS (European Solidarity Centre in Gdansk, Poland), Sochacki has constructed his own narrative of the 21 postulates of the workers' struggle for freedom and basic human rights. Mentioned struggle took place in 1980 in communist Eastern Europe, during the strikes at the Gdansk Shipyard (then named after Lenin). Events in Gdansk contributed to political changes across Europe. In his project, he decide to give attention to the stories of places and people (women, children) that were casually omitted in the official records. Unnoticed in the stories of heroic struggles those beings were excluded from the participation in those tales; hence the title of the projection project: Existing in various fields, pointing into the future.
* Existing in various fields, pointing into the future.
large-scale projection and performative video installation
author Robert Sochacki in collaboration with musicians from an-hoer [Wojciech Unterschuetz i PiotrBratoszewski]. Realised for ECS Gdansk, 2024.

Coming back to a carrier bag, or how to play with many equally important stories instead of just one heroic tale.
During the performance, the focus will be on processes that follow the stages of the creation of the artwork: from various sketching elements, through the collage and composition, to the installation in the real public space. Sochacki will present a conceptual process that relates to his artistic research that includes set design, video art and live video performances, as well as large-scale outdoor projections.


Shared experience
There are many common threads in the history of the Gdansk’ comrades struggles and the spheres of personal, social and political significance today. We are now experiencing the effects of invisible togetherness and the deeds that are counter-narrative to the heteropatriarchy in a scale never seen before. We are at the same time experiencing a life in a multi-crises world. During the process of working upon a storyline for the project - during the process of picking up and putting items into a ‚carrier bag’ we may notice to which parts we are paying attention. Who and what are we making visible for our own perception, where to we tie a knot of the comradeship. The ‘old’ slogans updated to today's realities become disturbingly present and fascinating. During the event the artist would like to invite audience into some reflection upon them.


photo documentation:
documentation of the large-formated projection in the historical Gdansk Shipyard’s gate no. 2, currently - it is a European Solidarity Centre area and building.
documentation of the performative action that engaged viewers into a creative process of a projection installation. Live protest in context of historical events, the old claims becoming up-to-date.
photo-documentation of the images that are depicting the mentioned 21 workers’ postulates (serie).

 

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